Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsme zastánci velkých emocí na divadle, říká Petr Halberstadt

Před více než rokem se na brněnské kulturní scéně objevilo nové divadlo, které našlo zázemí v Divadle Bolka Polívky. Právě zde také proběhl rozhovor s Petrem Halberstadtem, jedním ze zakladatelů StageArtCz.

Jak se tak stane, že si herec založí vlastní divadlo?

Nevím, jak se to stane, ale nám se to stalo. S Radimem Fialou, což je jeden ze spoluzakladatelů naší divadelní společnosti StageArtCz, jsme si řekli, že už jsme ve věku, kdy bychom nemuseli být výhradě pod vlivem institucí a režisérů a že nás snad naše profesní zkušenosti opravňují zkusit divadlo, jak ho cítíme my. To byl ten prvotní a hlavní impuls, proč jsme se rozhodli založit vlastní divadelní společnost.

Zázemí vašemu divadlu poskytlo Divadlo Bolka Polívky. Proč se vaše divadlo jmenuje právě StageArtCz a nenese přívlastek vašeho jména podobně jako to Bolkovo?

Bolek je samozřejmě, v tom pozitivním slova smyslu, jiná váhová kategorie. Je to velmi výrazná a velká osobnost. Ale my jsme chtěli spíš něco, co by nás definovalo obecněji. Navíc nejsme autorské divadlo, na rozdíl od Bolka Polívky, který se na něj právě hodně koncentruje. Zvolili jsme tedy takový obecnější název – StageArtCz. Název je v angličtině, protože se netajíme inspirací k anglosaské dramatice a vůbec je nám velmi sympatické britské divadlo. Myslím si, že tohle zaměření se tak trochu vymyká v rámci divadelní mapy České republiky, protože tady se divadla spíše snaží orientovat například na německou dramatiku, která je teď takzvaně moderní a cool. Nám naopak přijde, nechci však paušalizovat, že, co se tady prezentuje je takové odtažité, chladné a bez emoce. My jsme zastánci velkých emocí na divadle.

U obou her, které StageArtCz prozatím uvedlo, figurujete na pozici režiséra. Plánujete režírovat všechny představení nebo ke „kormidlu“ pustíte časem i někoho jiného?

(smích) To je samozřejmě věc budoucnosti. Nikdy neříkej nikdy. Rozhodně nemáme stanovené nějaké dogma nebo diktát, že to musí režírovat zrovna Halberstadt. Ale na druhou stranu máme jednoznačnou vizi, jak chceme divadelní představení dělat. Přišlo by nám tedy zbytečné tlumočit to nějakému režisérovi, aby vlastně udělal, co chceme my. Je nejjednodušší realizovat si to sami podle našich představ, a proto režíruju já. Ale nikde není řečeno, že to tak bude napořád.

Když už jsme u té režie, držíte nad svými kolegy pevnou vůdcovskou ruku a jdete si za svou vizí nebo máte spíš herce jako parťáky a spolutvůrce dané inscenace?

Snažíme se dělat takzvané herecké divadlo, kdy klademe velký důraz na právě na herectví, na herecký výkon. Moje celoživotní poslání je dokázat, že herec není pouze marioneta, ale že je tvůrčí součást představení. Musí se využívat kreativita herce a rozumní režiséři, se kterými jsem se setkal, vědí, že základ inscenace je dobré herecké obsazení. Herce nebo herečky vnímám jako spolupartnery při realizaci. Jsem velmi rád, když jsou aktivní a kreativní. Když přichází se svými plodnými myšlenkami.

7. března měla premiéru hra Like Shakespeare, která je určená zejména pro mladší publikum jako přiblížení osoby nejznámějšího dramatika všech dob. Když se vrátíte do svých mladých let, kdy jste poprvé navštívil divadlo? Chodil jste do něho často a rád?

Pamatuji si svůj první divadelní zážitek. Zcela zásadně mě ovlivnilo, když mě vzal dědeček v sedmi letech do divadla. Viděl jsem pohádku Míček Flíček. Ten svět mě uchvátil, jak to působilo zcela realisticky. Byl jsem vtažen do příběhu. V době puberty se moje divadelní návštěvy začaly zintenzivňovat. V Liberci, odkud pocházím, jsem do Divadla F. X. Šaldy chodil velmi často a přátelil jsem se tam s herci. Okouzlilo mě to a pohltilo.

Vystudoval jste brněnskou JAMU. Byla to pro vás jediná volba nebo jste zvažoval nějaké další vysoké školy?

Ne, ne… Měl jsem jen JAMU. Vsadil jsem všechno na jednu kartu.

Naplnilo studium vaše očekávání, která jste měl před nástupem?

Byl jsem prakticky nepopsaný list papíru. Neměl jsem tedy moc nějaká očekávání. Hlavně jsem měl štěstí na skvělé pedagogy. Učil mě pan Lakomý, pan Dufek, Zdeněk Dvořák nebo pan profesor Hajda. Tihle pedagogové mi hodně dali. Pro mě JAMU splnila svůj účel a jsem rád, že jsem ji mohl navštěvovat.

Kromě toho, že režírujete a hrajete ve StageArtCz, účinkujete v mnoha představeních v Národním divadle Brno či tady u Bolka. Zbývá vám při takovém pracovním vytížení vůbec čas na rodinu?

Tak je to horší, ale lhal bych, kdybych řekl, že jsem 24 hodin v práci. Nejsem robot. Samozřejmě času by mohlo být víc, ale nemůžu si stěžovat. Jedna z mála výhod divadelního života je, že mám rok co rok prázdniny. Vlastně od školky až doteď mám prázdniny. Ten čas s rodinou si vynahradím třeba v létě.

Vím, že máte dceru Nikolu. Kolik jí je a má také našlápnuto uměleckým směrem?

Nikolce je šestnáct. V současné době je gymnaziální studentka. Byť něco tu a tam prohodí, že by se chtěla múzám věnovat, tak já to příliš vážně neberu. Je ještě v mladém věku, kdy se člověk ještě tvoří a hledá… Uvidíme, co čas přinese.

Máte zajímavou barvu hlasu. Věnujete se dabingu?

Dabingu se nevěnuji, ale hodně mě využívají jako, řekněme, „reklamní hlas“.

I díky vašemu hlasu působíte velmi charismaticky. Jak to máte s fanynkami? Poznávají vás třeba na ulici nebo v obchodě?

V tomto případě používám oblíbenou větu Radima Fialy: „Zašlá sláva bez talentu.“ Samozřejmě se stane, že mě tu a tam někdo pozná. Občas mi přijde nějaký dopis nebo e-mail – takže normální život brněnského divadelního herce.  

Občas se stane, že herec či herečka dostane od fanouška na děkovačce netradiční dárek. Dostáváte od fanoušků tradiční věci jako kytici, bonboniéru nebo nějakou láhev nebo vás na děkovačce někdy překvapil nějaký netradiční dárek?

Takové ty tradiční dárky, které jste jmenovala, samozřejmě dostávám. Ale něco netradičního…? Jo, jednou jsem dostal klobásovou květinu. Pugét, který byl celý složený z klobás.

Zdá se, že zdárně odoláváte lákadlu nekonečných seriálů ve stylu Ulice apod., na rozdíl od některých vašich hereckých kolegů. Chodí vám nabídky?

Občas jsem se v nich mihnul. Spíše mám štěstí, že když už se objevím v nějakém seriálu, tak je to opravdu kvalitní televizní dílo. Za zmínku stojí České století, kde jsem hrál v režii Roberta Sedláčka politika Mlynáře. Z poslední doby bych určitě jmenoval seriál Mamon z produkce HBO, který režíroval Vladimír Michálek.

Když už jsme u televize, koukáte se na ni, máte na to čas?

Na televizi se moc nedívám. Ale když už, tak s chutí sleduji zahraniční televizní seriály. Aktivně se zaměřuji na dění v anglosaských televizích. Myslím si, že v současné době se televize stává docela důležitým médiem, kdy pomalu ohrožuje film jako takový. Spousta filmových herců se orientuje právě na televizní tvorbu. Podle mého názoru má televize jako médium obrovskou budoucnost.

Zaregistrovala jsem, že jste si před nedávnem založil účet na facebooku. Dlouho jste mu odolával. Co vás přimělo k tomu si ho založit a jaký na něj máte obecně názor?

Všimla jste si správně… (smích) Dlouho jsem odolával. Byl jsem zapřisáhlý odmítač facebooku. Ve chvíli, kdy jsme si založili vlastní divadelní společnost, tak jsem velmi rychle pochopil, že facebook je velmi účinné médium na sdílení informací a na to dát o sobě vědět. Takže mě k tomu přiměla čistě pragmatická, pracovní pohnutka. Učím se žít ve světě facebooku.

Blíží se Velikonoce. Jak je trávíte? Dodržujete tradice (pletení pomlázky, mrskání žen…) nebo velikonoční svátky vidíte jen jako příjemné volno?

Velikonoce jistě mají určitou slavnostní atmosféru, ale mně to vždycky přišlo, s prominutím, takové morbidní. Jednak se „mlátí“ ženy, a jednak se oslavuje smrt člověka. Nepřišlo mi to nikdy nijak radostné. Na druhou stranu člověk tak nějak cítí jaro ve vzduchu, připraví se nějaké slavnostní jídlo… Letos budu trávit Velikonoce pracovně. Na Bílou sobotu hrajeme právě tady, v Divadle Bolka Polívky, jednu z našich her – K-PAX, Svět podle Prota. Pokud někdo také není velkým slavitelem Velikonoc, tak ho zvu 26. března na K-PAX.

Petr Halberstadt (nar. 28. září 1970)

Rodák z Liberce vystudoval Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění. Od roku 1993 je členem činohry Národního divadla Brno, kde ho diváci v současné době mohou vidět ve hrách, jako Je třeba zabít Sekala, Hostina dravců nebo Romeo a Julie. Účinkuje také v Divadle Bolka Polívky, které poskytlo zázemí divadelní společnosti StageArtCz, kterou v roce 2015 založil se svým kolegou Radimem Fialou.

(Rozhovor byl uskutečněn dne 15. března 2016 v rámci předmětu ZUR 108 Publicistické žánry v tištěných médiích vyučovaném na brněnské Fakultě sociálních studií. S laskavým svolením zpovídaného je umístěný na tomto blogu.)

Autor: Klára Tesařová | pondělí 21.3.2016 8:30 | karma článku: 12,26 | přečteno: 487x
  • Další články autora

Klára Tesařová

Přijít k tanci jako beznohý na parket 2

„Tanec je řeč beze slov.“ (Pamela Brown?) Milá Pamelo, to je sice pěkný, ale já mám občas problém mluvit s lidma jen tak, natož když jim zrovna šlapu na nohy nebo dávám loktem do zubů.

15.10.2017 v 15:10 | Karma: 7,80 | Přečteno: 288x | Diskuse| Společnost

Klára Tesařová

Přijít k tanci jako beznohý na parket 1

Ne. Nechodila jsem na gymplu do tanečních. Ne. Nebyla jsem na maturáku, protože nenávidím šaty a vysoké štekle. Ano! Na mý starý 24letý kolena jsem se rozhodla začít frajerům šlapat na nohy.

23.9.2017 v 16:16 | Karma: 11,41 | Přečteno: 545x | Diskuse| Společnost

Klára Tesařová

Chaplin šlape na plyn

Česká premiéra? Pro Městské divadlo Brno žádná laťka. PEUčko. První evropské uvedení se pomalu, ale jistě stává standardem. A muzikál Chaplin není výjimkou.

23.1.2017 v 10:35 | Karma: 13,81 | Přečteno: 385x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Jaro, pivo a čeština

„Támhle! Je tam pedikúra s kroužkem místo čárky,“ komentuje svůj další úlovek Denisa Gottwaldová. Právě se studentkou oboru Český jazyk a literatura Filozofické fakulty Masarykovy univerzity strávím jedno studijní odpoledne.

11.4.2016 v 8:40 | Karma: 14,77 | Přečteno: 718x | Diskuse| Brno

Klára Tesařová

Červené komety si na Vánoce hrají na Robina Hooda

Chudým brát. Bohatým dávat. Červené komety zasahují. V Městském divadle Brno ale poněkud kapitalistickým způsobem. V červeném oblečku, s bílými vousy a v čepičce s bambulí. Vánoční téma o Vánocích. Risk nebo zisk?

26.12.2015 v 10:10 | Karma: 11,41 | Přečteno: 543x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Za láskou až na světa kraj... Vlastně stačí na Karlštejn

A kdy se vydat na cestu? Ideálně v noci. Aby to mělo ty správné grády, tak si dáme menší bojovku. Ta, která přežije Noc na Karlštejně, dostane hubičku od pána nebo kmána. Nejšikovnější obdrží hudlana dokonce od samotného Karla IV.

14.9.2015 v 9:55 | Karma: 6,97 | Přečteno: 412x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

POZVÁNKA: Znojmo žije divadlem

Od středy 12.8. až do neděle 16. 8. 2015 proběhne jíž třetí ročník akce s názvem Znojmo žije divadlem.

5.8.2015 v 10:10 | Karma: 5,62 | Přečteno: 228x | Diskuse| Pozvánky, akce

Klára Tesařová

Jurský svět – čím víc zubů, tím víc Adidas

Že by nám mělo stačit, když přivedeme k životu dinosaury? Ne modernímu člověku, který chce stále víc. Větší, barevnější, rychlejší = víc peněz. Toužit po chytřejším zmutovaném tyrannosaurovi však zavání velkým zubatým průserem.

19.6.2015 v 9:09 | Karma: 8,67 | Přečteno: 535x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Sweeney Todd: hrozivě hladké holení

Co si budeme povídat – břitva se v dnešní době nenosí. Když se chce chlap oholit, sáhne buď po žiletce, pokud preferuje „mokro“, nebo jako vyznavač suché alternativy využije výdobytek moderní techniky s názvem elektrický holící strojek. V brněnském Divadle na Orlí se herečtí učni snaží zašlou slávu břitev vynést opět na výsluní rovnou v muzikálovém kabátu. Zajít si však k holiči (odborníkovi na slovo vzatému) se, pánové, nemusí vždycky vyplatit...

1.5.2015 v 9:09 | Karma: 8,19 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Mučedník: Ať žije fundamentalismus… Amen!

Taky si myslíte, že se křesťanství považuje za mírumilovné náboženství, kdy náš velký tatíček stvořil Zemi za sedm dní (pardon, za šest, v neděli odpočíval)? A od té doby je všechno fajn, pokud v něho věříte a pravidelně čtete Bib

17.4.2015 v 10:10 | Karma: 6,92 | Přečteno: 694x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Na operu chodím z nudy, když už nevím kam a kudy

Někdo chodí na operu z donucení (třeba svého protějšku), jiný zase pro lásku k této svébytné umělecké formě. Ale na mě nikdo nemá. Já chodím na operu, pokud se nudím. Jasně, že bych si tenhle žánr dobrovolně nevybrala. Kdo by čeka

9.3.2015 v 7:45 | Karma: 10,95 | Přečteno: 767x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Let snů LILI: Elf sem, troll tam, světem snů se plíží

Každý rodič jistě ví, o čem mluvím. Jednoho krásného dne se jejich dosud malé, roztomilé a hodné dítko dostane do takzvaných telecích let. Pokud vás skrz sluchátka slyší, na vaše pokyny reaguje pomaleji nežli spící lenochod. Jeho nebo jejím druhým domovem je facebook, twitter nebo jiné sociální médium. Co řeknou rodičové zní když ne nudně, tak na dvě stě procent trapně. Jestliže už se s vámi rozhodnou bavit, odsekávají. A nejraději ze všeho by raději ani nebyli. Co kdybych vám prozradila, že existuje lék? Stačí potomka svěřit na víkend do péče neobyčejné babičky. Dlouhá chvíle při čekání na nejlepší domácí horkou čokoládu na světě se změní v pořádně dobrodružný let – let snů.

3.2.2015 v 7:45 | Karma: 12,02 | Přečteno: 941x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

V Benátkách se kupčí s lidským masem

Představte si, že byste si chtěli od někoho půjčit dejme tomu 30 000 Kč. Věřitel by s půjčkou neměl problém, dokonce by po vás nepožadoval žádné úroky. Jenom byste museli podepsat smlouvu o tom, že když do určitého data nesplatíte danou částku, odřízne vám z těla přesně jednu libru masa. A to z části podle svého uvážení. Šli byste do toho? Jak to dopadne, když na to někde někdo přistoupí, odkrývá brněnské Městské divadlo v Kupci benátském.

24.11.2014 v 8:30 | Karma: 9,77 | Přečteno: 1129x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Jak se sežrat zaživa podle Platonova

„Kolem mě se to hemží zlem. Špatnost špiní všechno, čeho se dotkne a já sedím s rukama v klíně, jako bych dávno vykonal kdovíco. Sedím, hledím a mlčím. Je mi třicet, ale ve čtyřiceti to bude úplně stejné jako teď. Já vůbec nevím, co by se mohlo změnit. Dál už si jenom válet špeky, otupělý a naprosto lhostejný ke všemu, co se netýká těla a tělesných žádostí... A smrt!“ V brněnské HaDivadle nastavuje Platonov zrcadlo – pozvolná cesta k vlastnímu sebezničení.

18.11.2014 v 7:00 | Karma: 7,60 | Přečteno: 365x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Když nevěra, tak jedině dvojitá

Pokud se nudíte v manželství a chcete si trochu vyhodit z kopýtka, rozhodně nevyužívejte k radovánkám jiný byt než ten svůj. Může se totiž stát, že u kamaráda nebo kamarádky bude poněkud těsno, protože váš drahý protějšek se rozhodne pro to samé. A není nic horšího než přeplněná ložnice! Ještě si k tomu připočtěte podivínského bytového designéra a frigidní spisovatelku dětských knížek a hned je vám jasné, že se vám tato Dvojitá rezervace, stejně jako v Městském divadle Brno, rozhodně nemůže vyplatit.

25.10.2014 v 12:00 | Karma: 8,96 | Přečteno: 908x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Mrtvé duše ožívají v Městském divadle Brno

„Mrtvé duše ožívají...“ zní skoro tak, jako kdyby v brněnském Městském divadle vylézali zpoza kulis nějací zombíci a sápali se na diváky v první řadě. Kdo má alespoň elementární znalosti literatury, tomu je ihned jasné, že mám na mysli jeden z nejslavnějších románů ruského spisovatele N.V. Gogola. Groteskně vyhlížející, až děsivě realistické dílo v Brně přenesli na divadelní prkna činoherní scény.  Právě zde se obchoduje. Budou se prodávat duše – „mrtvé duše“.

27.9.2014 v 9:00 | Karma: 9,15 | Přečteno: 656x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Redutovští Loupežníci odění v moderním hávu

Řekne-li se loupežník, nevím jak vy, ale já si okamžitě představím Rumcajse, s červeným apartním kloboučkem, kalhotami stejné barvy, vysokými špičatými hnědými holínkami až ke kolenům a pistolí, která má tak širokou hlaveň, že z ní jde střílet snad jenom žaludy. V brněnské Redutě se vydali s Schillerovými Loupežníky jinou cestou, která je cokoliv jiného jenom ne tradiční. Takže vyžeňte z hlavy představu chlapíka z lesa Řáholce a připravte se na „bouři a vzdor“ v pravém slova smyslu.

12.9.2014 v 8:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 595x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Ve Znojmě se řešil Podivný případ se psem

V pátek 15.8. 2014 v Kině Svět ve Znojmě probíhalo rozsáhlé pátrání. V rámci festivalu Znojmo žije divadlem 2014 se zahájilo vyšetřování, kdo že to zabil Wellingtona, psa paní Shearsové. Spolu s patnáctiletým Christopherem a záznamem Národního divadla Londýn jsme se na tři hodiny ponořili do fascinujícího a místy trochu děsivého, ale okouzlujícího světa autismu.

17.8.2014 v 8:00 | Karma: 7,62 | Přečteno: 602x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Do hlubin brněnského Národního divadla

Ach jo – dva předlouhé měsíce divadelních prázdnin. Pro milovníky kultury tohle období výstižně vystihuje jedno slovo  – nudááá. Můžete sice navštívit pár Letních shakespearovských slavností nebo jiných open air libůstek. „Ale když divadelní budova je prostě divadelní budova!“ Zastáncům tohoto názoru jistě přijde vhod nabídka NdB v podobě letních prohlídek, aneb kurz potápění do Redutovského, Janáčkova i Mahenova moře. Připraveni na důkladný a opravdu hloubkový divadelní ponor? Bez dalšího otálení – vzhůru za oponu a nejen tam!

7.8.2014 v 17:00 | Karma: 12,73 | Přečteno: 1288x | Diskuse| Kultura

Klára Tesařová

Mikuláš v červenci? Proč ne!

Nebojte se, nezbláznila jsem se. Sice supermarkety začínají prodávat sladkosti na Mikuláše pomalu už na konci prázdnin, ale já nemám na mysli vousatého dědulu s červeným čepcem. Mluvím o malém francouzském klučinovi jménem Mikuláš, který se zrodil z pera René Goscinniho. Roku 2009 prováděl Mikuláš poprvé patálie pod režijním dozorem Laurenta Tirarda. Nyní, o pět let později, začátkem července, se můžete vydat nejen na své vlastní prázdniny, ale také na Mikulášovy patálie na prázdninách.

19.7.2014 v 7:00 | Karma: 6,38 | Přečteno: 330x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 638x
Klára ráda vystupuje z komfortní zóny. Vytesává pintlich sochy v oblastech: * copywriting * social media * community management. Fígl Kláry je v efektivním plánování času, myšlení a práce.  Je fest hnidopich i pindohnich.